Friday, July 27, 2012

::Diari Ramadhan::

Salam,

Bercerita sikit sebanyak tentang Ramadhan tahun ni untuk rujukan masa depan:). Alhamdulillah, hari ni dah masuk hari ke-7, umat islam di Malaysia berpuasa, genap seminggu.Cepat rasanya masa berlalu..So far, semua under control. Tahun ni, kami sepakat untuk bersederhana masa berbuka dan bersahur. Sebab pengalaman sebelum ni banyak mengajar supaya jangan membazir...

Hari pertama jatuh pada hari Sabtu, jadi untuk juadah berbuka, saya masak kat rumah. Menu adalah mee bandung, cucur bilis dan sambal bilis bersama teh 'o' panas. Simple tapi mengenyangkan...Alhamdulillah. Memang plan menjadi untuk tidak berbuka dengan nasi. Sebabnya, tak mau kenyang sangat, nanti mengantuk nak bertarawih. Untuk sahur, saya memang masak nasi dan lauk pauk. Alhamdulillah, setakat ni saya punctual bangun jam 3- 4 pagi untuk masak. Pukul 5 pagi baru kejutkan abg dan kaklong untuk bersahur. So far, senang nak kejut kaklong, even bukan la makan banyak mana, tapi saya akan make sure dia makan jugak nasi, even tak habis pun..menu dia simple ja, cukupla nasi kosong dgn ayam goreng segera ayamas dengan milo panas. Itu dah cukup...


Untuk kami bersahur ni, setakat ni menu adalah simple randomly seperti ikan masak asam, sardin goreng kicap sos, sotong goreng tepung, ikan masak taucu, sotong goreng kicap, sotong goreng kunyit, keli goreng berlado, sayur kailan ikan masin...ditambah dengan telur goreng. Sy jenis kalau masak kena ada 3 jenis lauk heheh..ni sbb ikut mak, dah terbiasa:)Maaf ya, memang saya tak sempat nak ambik kamera snap gambaq, feel tak dak pagi2 buta nak amik kamera:)

Kaklong so far progress ok, milestone puasa dia:


Day1 : sampai pukul 12 tghr
Day2: sampai jam 3 ptg( itu pun sbb gigit sikit papadom sy goreng simpan dalam balang, teringin sangat2..time tu saya tgj tido..takperla dimaafkan):)
Day 3 : tak puasa, sbb dia tak sihat...ulser dan sakit telinga, kena makan ubat bagai..lagipun sekolah pun ponteng...
Day 4 : sampai pukl 3 rasanya, tice suruh buka puasa sbb ulser dalam mulut, kena minum air banyak2...
Day 5 & 6 : Alhamdulillah, puasa penuh 1 hari....Alhamdulillah..even ada drama bagai, tapi berjuang juga hingga time berbuka..I'm proud of you dear.:)


Bayangkan...sampai rumah kol 6 ptg tu la, cakap tak tahan, lapar....sayangkan kalau nak bukak. Bila dok ralit tgk tv, lupa kejap..kol 7 ckp lagi tak tahan dah ni mama..heheh puas la pujuk semua, ok la...lagi 5 minit pun dia dok cakap lagi..puas la pusing topik lain, ajak hafal ayat lazim la, layan adik main la, ajak buat air sama2....last2 lupa sampai la time berbuka..harap Kaklong masih bertahan sampai la penghujung ramadhan.Alhamdulillah..


Tahun ni Kaklong 6 tahun, tahun untuk berlatih, kalau setakat separuh hari pun tak pa..tapi bila dah sampai 5 ptg, akan mama usahakan berjaya puasa sehari...sayang kan, alang2 dah..


Selain tu, baru berapa juzu' saya tadarus, harus ditingkatkan lagi..moga ada ruang dan peluang untuk saya meningkatkan amalan di bulan mulia ini. Alhamdulillah, solat terawih dapat saya lakukan hingga ke saat ini. Moga diberi kekuatan dan kesabaran dalam mendidik anak2 dalam bulan mulia ini, moga doa2 dimakbulkan, Insyaallah. Moga Ramadhan ni lebih baik dari sebelumnya. 


Insyaallah...AMIN





No comments:

Post a Comment