Friday, June 18, 2010

::Ingatan buat semua::

N3 ni adalah bertujuan untuk remind semua pasal bahayanya 'Thalassemia'...Ini adalah kerana ia terjadi dalam family saya sendiri.
Saya sendiri pembawa thalassemia. Alhamdulillah, suami tak da, bebas dari thalassemia. Penyakit ni pun dulu masa mula2 kawin, belum tersebar lagi. Ramai yang tak tahu. Saya sendiri membuat ujian khas 'Thalassemia' iaitu electroporisis untuk kenalpasti ada atau tak.
Semuanya selepas kakak yg sulong dah disahkan pembawa thalessemia trait (1/4)..Dana masa tu dia tengah pregnant. Jadi Dr pelik sebab HB rendah..Saya pun sama2 pregnant time tu. Jadi saya decide nak buat jugak ujian tu. Masa first bgtau Dr kat klinik, dia pun macam tak familiar..So, saya buat ujian di hospital gomen. Dan result memang sah saya jugak pembawa...
Bahayanya Thalassemia ni bila kedua-dua ibu bapa pembawa, anak boleh jadi thalassemia major.Memang sgt2 bahaya....Alhamdulillah, saya tidak diuji dengan dugaan ini. Anak-anak saya Insyaallah selamat sebab saya seorang saje yang ada.
Kalau diingat2 balik masa zaman sekolah dulu, saya selalu jugak pengsan masa main netball, masa rentas desa...semua nya sebenarnya gara2 saya ni pembawa thalassemia, tapi mana lah tahu time tu.Ingat normal la...Satu lagi simptom saya selalu kena time naik tempat tinggi, tak kisah la tangga ke, panjat tempat tinggi, mesti rasa macam badan tak boleh nak imbang, oksigen tak sampai...rupa2nya itula simptom nya...
Even sekarang pun saya selalu mengalami cumanya kurang sikit, sebab saya bukan pregnant..kalau pregnant kena share dengan baby sebab tu HB drop sampai 8..
Nasihat saya kepada semua, sebelum kahwin buat dulu ujian ni takut kalau suami isteri ada, nanti kesan pada anak-anak. Memang kesian kalau akibatnya kena buat pemindahan darah dan lebih dahsyat umur tak panjang..NAUZUBILLAHIMIN ZALIK...
Selepas saya bersalinkan Nina, HB saya drop sampai 6.5..sampai kena masukkan darah 1pek setengah..itula risikonya..setiap kali bersalin, memang saya kena tambah darah..Harap darah yg masuk dalam badan ni, tiada masalah..
Saya bercakap di atas pengalaman. Kakak & Abg Ipar saya pembawa Thalassemia. Jadi sekarang anak diaorang memang HB 6 saje..result darah sebenar belum keluar, harap2 bukan la thalassemia major..Sian pada Aidil. Badan pucat ja..Next week kena tambah darah..Bayangkan baby umur 6 bulan kena mengalami semua tu.
Saya kesian kat kakak, nasib yang menimpa..cuma sekarang hanya boleh cakap itu takdir dari ALLAH dan takdir jodoh dia dgn Abg Ipar..
"Prevention better than cure"
Moga Aidil Amsyar sentiasa diberi kesihatan yang baik..AMIN
N3 saya sebelum ni pasal kelahiran Aidil Amsyar , boleh di lihat di sini.

3 comments:

  1. Kak Da..yang No 2.

    Doakan ye Aidil tak der ape2..

    ReplyDelete
  2. ish..takutnyer..sy tak uat pon ujian tu.hb ms mengandung mmg rendah tp tak pernah smp 8..

    ReplyDelete