Friday, April 18, 2014

::Genap 3 Tahun::

Assalamualaikum,

N3 ni patut up on 11 April, tp mood baru mari..:) Alhamdulillah, Nur Wafeeya Husna permata hati kami yg ke-2 telah menginjak usia 3 tahun. Bila dikenang2, kaklong dulu kerap jugak saya tulis di blog ni perkembangannya..itula bila penyakit 'M' datang, memang tak leh buat apa..ada benda nak cerita pun jadi tak cerita..

3 tahun...sekejap kan, rasa baru ja bersalin semalam (nampak sgt menipunya..hehe)..Alhamdulillah cukup saya breastfeed Feeya 2 tahun..Dan senang nak wean off dia...Bila dah tak menyusu malam direct..dia langsung tak bangun nak susu waktu malam..hingga sekarang..senang kan:)...kira dah setahun dia tak minta susu di tengah2 malam...Cuma masih menyusu botol cuma dah tak kerap macam dulu..Pesyen dia, time kita nak solat, time kita dah ada kat tingkat ataih, time tu la dia nak mintak susu..apa2 la anak, janji kamu sihat..

Lately ni saya cuba nak diapers free...ye la dah 3 tahun.Kaklong dulu cukup 3 tahun memang dia tak nak dah pakai, cuma time dia nak 'poo poo' baru dia mintak pakaikan...takut kot tgk sendiri punya..hehe Nasib pengasuh pun try nak bagi dia lupa pakai pampers..cuma kdg2 terlepas jugak..Saya kira berani jugak la nak latih dia diapers free..(kt rumah saya letak karpet, klu la dia tiba2 tak bagitau, mau nangis saya sental karpet...kalu suami tu dia masih takut2 klu tak bagi pakai pampers...

Tapi saya akan cuba buat jugak, klu boleh dalam 2,3 bulan ni dah boleh tak pakai pampers langsung time siang la..klu malam, jenuh jugak nanti, nak cuci tilam..(sbb bukan rajin beno nak angkat turun jemur, tambah tilam berat..)

Bab makan...Alhamdulillah..senang, bagi apa pun makan..kira kat tangan tu sentiasa ada benda dianak kunyah..favourite makanan adalah nasik ya...Selalu suami cerita, time hantar kaklong ke sekolah agama, mesti dia mintak singgah makan kat kantin sekolah, sbb nak makan nasik katanya..nampak dak selera dia..selagi berat dan tinggi tu nampak balance, tak mau la nak sekat2 dia makan..budak nak membesaq macam tu la gayanya..

Bab bercakap, Alhamdulillah....banyak dah cakap nya, sampai mertua kata macam mulut burung..pot pet pot pet...ada ja nak menjawabnya..sekarang dia minat mewarna..so bnayk buku drawing saya beli. Even comot, tapi ok la nak membantu skill dia...sekarang saya cuba nak ajar Iqra'..kadang2 tu kita tak leh nak paksa anak sangat, sbb dia kecik lagi..tapi kita cuba pupuk minat tu...kalu nak bagi dia minta membaca, kita sama kena banyak membaca..(peringatan untuk diri sendiri jugak!)

'ala kullihal...saya bersyukur sangat, Feeya sihat dan membesar dengan baik...Moga Allah terus memberikan nikmat kesihatan dan berjaya dunia dan Akhirat...

H a p p y  B i r t h d a y  S a y a n g! Y o u ' r e     m y    p r e c i o u s .............................

Mama Baba & Kaklong love u so much!

Enjoy some pics masa mini celebration hari tu...Janji anak2 happy..








No comments:

Post a Comment